NILAI-NILAI PENDIDIKAN KARAKTER PADA TARI KIAMAT KERATUAN DARAH PUTIH
Abstract:
This study aims to describe the values of character education in the Kiamat Keratuan Darah Putih dance by knowing the meaning of the various movements in the dance. This research is a qualitative research with a descriptive approach. The object of this research is the variety of movements of the Kiamat Keratuan Darah Putih dance in Kuripan village, South Lampung. The data sources in the study are the results of observing the variety of dance movements of the Apocalypse through videos and other documents that contain the analysis of the research conducted. Data analysis techniques include analysis, data presentation, and conclusions. The results of research on the variety of dance movements of the Apocalypse show that this dance has character education values which are described in several varieties of dance movements of the Apocalypse. The variety of movements includes worship and kenui drift, the character education values contained in Kiamat dance can include, 1) Religious values, 2) Responsibility values, 3) Hard work values, 4) Discipline values, and 5) Communicative values.
Koesoema, Doni. 2007. Pendidikan Karakter di Zaman Global. Jakarta: PT. Grasindo.
Martiara, Rina. 2014. Cangget: Identitas Kultural Lampung Sebagai Bagian Dari Keragaman Budaya Indonesia. ISI yogyakarta. Yogyakarta. 323 hlm.
Marlina. Murni Eva. 2013. Kurikulum 2013 Yang Berkarakter. Jurnal FIS UNMED.
Mustika. 2013. Teknik Dasar Gerak Tari Lampung. Anugrah Utama Raharja. Lampung. 105 Hlm.
Ngafifi, M. 2014. Kemajuan teknologi dan pola hidup manusia dalam perspektif sosial budaya. Jurnal Pembangunan Pendiidkan: Fondasi san Aplikasi.
Sutiyono. 2014. Developing Humanism Throught the teaching and learning of traditional arts in Indonesia. Asian Journal of Management Sciences & education. 49-50.
Purwanto, Setyoadi. 2016. Pendidikan Karakter Melalui Seni. Pustaka Belajar. Yogyakarta. 230 hlm.
- Koesoema, Doni. 2007. Pendidikan Karakter di Zaman Global. Jakarta: PT. Grasindo.
- Martiara, Rina. 2014. Cangget: Identitas Kultural Lampung Sebagai Bagian Dari Keragaman Budaya Indonesia. ISI yogyakarta. Yogyakarta. 323 hlm.
- Marlina. Murni Eva. 2013. Kurikulum 2013 Yang Berkarakter. Jurnal FIS UNMED.
- Mustika. 2013. Teknik Dasar Gerak Tari Lampung. Anugrah Utama Raharja. Lampung. 105 Hlm.
- Ngafifi, M. 2014. Kemajuan teknologi dan pola hidup manusia dalam perspektif sosial budaya. Jurnal Pembangunan Pendiidkan: Fondasi san Aplikasi.
- Sutiyono. 2014. Developing Humanism Throught the teaching and learning of traditional arts in Indonesia. Asian Journal of Management Sciences & education. 49-50.
- Purwanto, Setyoadi. 2016. Pendidikan Karakter Melalui Seni. Pustaka Belajar. Yogyakarta. 230 hlm.
Most read articles by the same author(s)
- I Wayan Mustika , Safei Soleh, Rahmat Prayogi, PEMBELAJARAN TARI KEMBANG MELINTING PADA EKSTRAKULIKULER TARI DI SMAS BINA MULYA GADINGREJO , Jurnal Tiyuh Lampung: Pendidikan Bahasa dan Kebudayaan: Vol. 7 No. 1 (2023): Jurnal Tiyuh Lampung: Pendidikan Bahasa dan Kebudayaan
- Siti Tiara Ulfa, Farida Ariyani, Deris Astriawan, NILAI NILAI KEARIFAN LOKAL DALAM TRADISI KEKICERAN MASYARAKAT PUGUNG PESISIR BARAT LAMPUNG , Jurnal Tiyuh Lampung: Pendidikan Bahasa dan Kebudayaan: Vol. 7 No. 1 (2023): Jurnal Tiyuh Lampung: Pendidikan Bahasa dan Kebudayaan
- Farida Ariyani, Renatalia Marselinda, Siti Tiara Ulfa, PENGEMBANGAN MEDIA MOBILE LEARNING DALAM PEMBELAJARAN AKSARA LAMPUNG DI SD KELAS II , Jurnal Tiyuh Lampung: Pendidikan Bahasa dan Kebudayaan: Vol. 7 No. 1 (2023): Jurnal Tiyuh Lampung: Pendidikan Bahasa dan Kebudayaan