PENGEMBANGAN MEDIA MOBILE LEARNING DALAM PEMBELAJARAN AKSARA LAMPUNG DI SD KELAS II

Published: Jun 4, 2023

Abstract:

This development research describes the problem of limited learning media experienced by students in learning the Lampung script at the State Madrasah Ibtidaiyah (MIN). The method used in this research is the research and development (R&D) method. Sources of data used in the form of interviews and observations The results of this research and development are in the form of mobile learning media that can be installed on Android devices. Based on the results of the research and development that have been carried out, the mobile learning media that have been developed are feasible as a medium for learning the Lampung script at the Madrasah Ibtidaiyah Negeri (MIN) Bandarlampung.

Keywords:
1. lampung script
2. mobile learning
3. development learning resource
Authors:
1 . Farida Ariyani
2 . Renatalia Marselinda
3 . Siti Tiara Ulfa
How to Cite
Ariyani, F. ., Marselinda, R. ., & Ulfa, S. T. . (2023). PENGEMBANGAN MEDIA MOBILE LEARNING DALAM PEMBELAJARAN AKSARA LAMPUNG DI SD KELAS II . Jurnal Tiyuh Lampung: Pendidikan Bahasa Dan Kebudayaan, 7(1), 40–48. https://doi.org/10.23960/tiyuhlampung.v7i1.1118
References

    Akbar, A., & Noviani, N. (2019). Tantangan dan Solusi dalam Perkembangan Teknologi Pendidikan di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 2(1), 18–25.

    Ardhy, F., & Syahrobi, H. (2021). Rancangan Bangunan Aplikasi Pembelajaran Aksara Lampung Berbasis Android. 9(1), 2.

    Damayanti, M. F. Akbar, and H. S. (2020). Game Edukasi Pengenalan Hewan Langka Berbasis Android Menggunakan Construct 2. 7(2), 275–282.

    Hafzah, N., Amalia, K. P., Lestari, E., Annisa, N., Adiatmi, U., & Saifuddin, M. F. (2020). Meta-Analisis Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Digital Dalam Peningkatan Hasil dan Minat Belajar Biologi Peserta Didik di Era Revolusi Industri 4.0:(Meta-analysis Effectiveness of the use of Digital Learning Media in Increasing The Results and In. Biodik, 6(4), 541–549.

    Himmah, F. (2017). Pengambangan Multimedia Interaktif Menggunakan iSpring Suite 8 Pada Sub Materi Zat Aditif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik SMP Kelas VIII. E-Jurnal Unesa, 5.

    Irwan, M., & Nasution, P. (2016). Strategi pembelajaran efektif berbasis mobile learning pada sekolah dasar. Umal Iqra’ Volume 10 No.01, 10(May), 136.

    Pendidikan, P., Indonesia, S., & Keguruan, F. (n.d.). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BIPA BERBASIS LINTAS BUDAYA MELALUI PENDEKATAN KONTEKSTUAL-. 342–353.

    Prisma, M. dkk. (2020). Pembuatan Handout Mobile Learning Berbasis Android Untuk Pembelajaran Fisika Pada Materi Gerak Parabola Dan Gerak Melingkar di Kelas X SMA/MA. Pillar of Physics Education, 13.

    Samsinar, S. (2021). Mobile learning: Inovasi pembelajaran di masa pandemi COVID-19. Al-Gurfah : Journal of Primary Education, 1(1), 41–57.

    Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Edisi Kedua. Alfabeta.

    Suryani, N. dkk. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. PT. Remaja Rosdakarya.

    Syarifuddin, & Utari, E. D. (2022). Media Pembelajaran (Dari Masa Konvensional HIngga Masa Digital). Bening Media Publishing.

    Utama, A. B. (2015). Pemanfaatan Teknologi Informasi di Kalangan Mahasiswa Universitas Negeri Surabaya. 1–26.

  1. Akbar, A., & Noviani, N. (2019). Tantangan dan Solusi dalam Perkembangan Teknologi Pendidikan di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 2(1), 18–25.
  2. Ardhy, F., & Syahrobi, H. (2021). Rancangan Bangunan Aplikasi Pembelajaran Aksara Lampung Berbasis Android. 9(1), 2.
  3. Damayanti, M. F. Akbar, and H. S. (2020). Game Edukasi Pengenalan Hewan Langka Berbasis Android Menggunakan Construct 2. 7(2), 275–282.
  4. Hafzah, N., Amalia, K. P., Lestari, E., Annisa, N., Adiatmi, U., & Saifuddin, M. F. (2020). Meta-Analisis Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Digital Dalam Peningkatan Hasil dan Minat Belajar Biologi Peserta Didik di Era Revolusi Industri 4.0:(Meta-analysis Effectiveness of the use of Digital Learning Media in Increasing The Results and In. Biodik, 6(4), 541–549.
  5. Himmah, F. (2017). Pengambangan Multimedia Interaktif Menggunakan iSpring Suite 8 Pada Sub Materi Zat Aditif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik SMP Kelas VIII. E-Jurnal Unesa, 5.
  6. Irwan, M., & Nasution, P. (2016). Strategi pembelajaran efektif berbasis mobile learning pada sekolah dasar. Umal Iqra’ Volume 10 No.01, 10(May), 136.
  7. Pendidikan, P., Indonesia, S., & Keguruan, F. (n.d.). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BIPA BERBASIS LINTAS BUDAYA MELALUI PENDEKATAN KONTEKSTUAL-. 342–353.
  8. Prisma, M. dkk. (2020). Pembuatan Handout Mobile Learning Berbasis Android Untuk Pembelajaran Fisika Pada Materi Gerak Parabola Dan Gerak Melingkar di Kelas X SMA/MA. Pillar of Physics Education, 13.
  9. Samsinar, S. (2021). Mobile learning: Inovasi pembelajaran di masa pandemi COVID-19. Al-Gurfah : Journal of Primary Education, 1(1), 41–57.
  10. Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Edisi Kedua. Alfabeta.
  11. Suryani, N. dkk. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. PT. Remaja Rosdakarya.
  12. Syarifuddin, & Utari, E. D. (2022). Media Pembelajaran (Dari Masa Konvensional HIngga Masa Digital). Bening Media Publishing.
  13. Utama, A. B. (2015). Pemanfaatan Teknologi Informasi di Kalangan Mahasiswa Universitas Negeri Surabaya. 1–26.