DEVELOPMENT OF A LEARNING MODEL BASED ON AR AND VR TECHNOLOGY TO IMPROVE EFL STUDENTS

Published: Apr 21, 2025

Abstract:

This study focuses on the design of an Augmented Reality (AR) application and the implementation of Virtual Reality (VR) in English language learning to improve EFL students’ speaking skills. By providing immersive and interactive environments, VR and AR enable students to engage in real-life conversations, enhancing pronunciation, fluency, and comprehension. This research adopts a mixed-method approach, combining qualitative and quantitative data. The quantitative aspect employs a Likert scale with five points to measure students' perceptions and learning outcomes, while purposive sampling within a non-probability framework is used to select participants. The findings suggest that the AR application design and VR implementation significantly enhance students' motivation, engagement, and speaking proficiency compared to traditional methodsThe validity value of media experts was 3.5 which was declared feasible, while the validity value of material experts was 3.5 which was declared feasible. This study contributes to the growing field of technology-assisted language learning and highlights the potential of integrating AR and VR in EFL instruction.

Penelitian ini berfokus pada desain aplikasi Augmented Reality (AR) dan implementasi Virtual Reality (VR) dalam pembelajaran bahasa Inggris untuk meningkatkan keterampilan berbicara siswa EFL. Dengan menyediakan lingkungan yang imersif dan interaktif, VR dan AR memungkinkan siswa untuk terlibat dalam percakapan kehidupan nyata, meningkatkan pengucapan, kelancaran, dan pemahaman. Penelitian ini mengadopsi pendekatan metode campuran, menggabungkan data kualitatif dan kuantitatif. Aspek kuantitatif menggunakan skala Likert dengan lima poin untuk mengukur persepsi dan hasil belajar siswa, sementara pengambilan sampel bertujuan dalam kerangka non-probabilitas digunakan untuk memilih peserta. Temuan menunjukkan bahwa desain aplikasi AR dan implementasi VR secara signifikan meningkatkan motivasi, keterlibatan, dan kemahiran berbicara siswa dibandingkan dengan metode tradisional. Nilai validitas ahli media adalah 3,5 yang dinyatakan layak, sedangkan nilai validitas ahli materi adalah 3,5 yang dinyatakan layak. Studi ini berkontribusi pada perkembangan bidang pembelajaran bahasa berbantuan teknologi dan menyoroti potensi pengintegrasian AR dan VR dalam pengajaran EFL.

Authors:
1 . Fitri Wulandari
2 . Akhmad Suyono
3 . Cyntia Kumala Sari
4 . Marhamah
How to Cite
Wulandari, F., Suyono, A., Sari, C. K., & Marhamah. (2025). DEVELOPMENT OF A LEARNING MODEL BASED ON AR AND VR TECHNOLOGY TO IMPROVE EFL STUDENTS. Jurnal Kata : Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya, 13(1 April), 280–289. Retrieved from https://jurnal.pbs.fkip.unila.ac.id/index.php/Kata/article/view/416