STRATEGI GURU DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER RELIGIUS PESERTA DIDIK MELALUI KEGIATAN KEAGAMAAN DI MADRASAH IBTIDAIYAH
Abstract:
This study analyzes teacher strategies in shaping students' religius character, this study was conducted at Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Islam. This study uses a qualitative approach, Data collection techniques used through observation with activities carried out consistently, coupled with teacher exemplars, successfully forming religius students, interviews, and documentation. The results of this study are 1). The strategy for forming students' religius character through religius activities at MI Miftahul Islam consists of 3 (three), First, understanding strategy, Second habituation strategy, Third exemplary strategy. 2). The concept of forming students' religius character through religius activities at MI Miftahul Islam is implemented through: a) teacher guidance process, b), using two models, First, character habituation and teacher exemplars, Second habituation of religius activities. 3) The implications of forming students' religius character through religius activities at MI Miftahul Islam are to increase students' faith and devotion to Allah, form good morals and increase students' knowledge.
Penelitian ini menganalisis strategi guru dalam membentuk karakter religius siswa, penelitian ini di lakukan di Madrasah Ibtidaiyah Miftahul islam. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif, Teknik pengumpulan data yang digunakan melalui observasi dengan kegiatan yang dilakukan secara konsisten, ditambah dengan keteladanan guru, berhasil membentuk pribadi peserta didik yang religius, wawancara ini , dan dokumentasi. Hasil penelitian ini adalah 1). Strategi pembentukan karakter religius siswa melalui kegiatan keagamaan di MI Miftahul Islam terdiri dari 3 (tiga), Pertama, strategi pemahaman, Kedua strategi pembiasaan, Ketiga strategi keteladanan. 2). Konsep pembentukan karakter religius siswa melalui kegiatan keagamaan di MI Miftahul Islam dilaksanakan melalui: a) proses bimbingan guru, b),menggunakan dua model, Pertama, pembiasaan karakter dan keteladan guru, Kedua pembiasaan kegiatan keagamaan. 3) Implikasi pembentukan karakter religius siswa melalui kegiatan keagamaan di MI Miftahul Islam adalah meningkatkan keimanan siswa dan ketaqwaan kepada Allah, membentuk akhlaqul karimah dan menambah pengetahuan siswa.