ANALYSIS OF THE EFFECT OF CLASSROOM MANAGEMENT ON STUDENT LEARNING MOTIVATION AT MIDDLE SCHOOL

Diterbitkan: Apr 23, 2024

Abstrak:

The main focus of the research is on the relationship between the quality of classroom management, which is already considered good at junior high school, and the emerging issue of declining student learning motivation. Despite the effectiveness of classroom management, the decrease in student learning motivation indicates a mismatch between the efforts of classroom management and the needs of student learning motivation. Therefore, this research aims to deeply analyze the factors influencing student learning motivation at middle school, including evaluating the existing classroom management quality. The expected outcome of this research is to provide valuable insights into identifying appropriate solutions to enhance student learning motivation at the school, and offer recommendations for strategies that can effectively support the improvement of student learning motivation. This research aims to understand the influence of classroom management on student learning motivation. The method used in this research is a quantitative method with a linear regression analysis approach The research's results indicate classroom management's influence on student learning motivation. The research findings are based on validity testing, reliability testing, normality testing, and linear regression analysis. The conclusion is that a strong correlation was found between good classroom management and increased student learning motivation at middle school.

Fokus utama penelitian ini adalah hubungan antara kualitas pengelolaan kelas yang sudah dianggap baik di SMP dengan munculnya isu menurunnya motivasi belajar siswa. Meskipun pengelolaan kelas sudah efektif, namun penurunan motivasi belajar siswa menunjukkan adanya ketidaksesuaian antara upaya pengelolaan kelas dengan kebutuhan motivasi belajar siswa. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk menganalisis secara mendalam faktor-faktor yang mempengaruhi motivasi belajar siswa di sekolah menengah, termasuk mengevaluasi kualitas pengelolaan kelas yang ada. Hasil yang diharapkan dari penelitian ini adalah memberikan wawasan berharga dalam mengidentifikasi solusi yang tepat untuk meningkatkan motivasi belajar siswa di sekolah, dan menawarkan rekomendasi strategi yang secara efektif dapat mendukung peningkatan motivasi belajar siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh pengelolaan kelas terhadap motivasi belajar siswa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif dengan pendekatan analisis regresi linier. Hasil penelitian menunjukkan adanya pengaruh pengelolaan kelas terhadap motivasi belajar siswa. Temuan penelitian didasarkan pada uji validitas, uji reliabilitas, uji normalitas, dan analisis regresi linier. Kesimpulannya ditemukan adanya korelasi yang kuat antara pengelolaan kelas yang baik dengan peningkatan motivasi belajar siswa di sekolah menengah.

Penulis:
1 . Syafaatul Habib
2 . Dwi Nur Anisa
Cara Mengutip
Habib, S., & Anisa, D. N. (2024). ANALYSIS OF THE EFFECT OF CLASSROOM MANAGEMENT ON STUDENT LEARNING MOTIVATION AT MIDDLE SCHOOL. Jurnal Kata : Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya, 12(1 April), 143–149. https://doi.org/10.23960/kata.v12i1 April.123