ANALISIS FIGURE DE STYLE DALAM IKLAN PARFUM PERANCIS DAN PEMBELAJARANNYA
Abstrak:
This research aims to identify the suitability between the language style and the meaning conveyed in the perfume advertisement and its learning in French. This research uses a descriptive qualitative method with note taking technique. The data in this study are 12 advertisements from 8 famous perfume brands from France, namely Azzaro, Cacharel, Chanel, Guerlain, Hermès, Kenzo, Lancôme, and Mauboussin. The results of this study found 32 language styles in 12 French perfume advertisement data. The language styles found are metaphorical language style deepens understanding and emotional for the reader, hyperbole the meaning to be conveyed becomes more prominent and attracts the reader's attention, personification of perfume products becomes closer to life, and epithet adds description and helps characterize the perfume. Related to the language style found to affect the denotation and connotation meaning of French perfume advertisements. Learning about figure de style in French perfume advertisements, learners can know how the meaning of the advertisement is conveyed and can be understood well through figure de style theories.
Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi kesesuaian antara gaya bahasa dengan makna yang disampaikan pada iklan parfum tersebut dan pembelajarannya pada bahasa Perancis. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan teknik simak catat. Data dalam penelitian ini adalah 12 iklan dari 8 merek parfum terkenal asal Perancis, yaitu Azzaro, Cacharel, Chanel, Guerlain, Hermès, Kenzo, Lancôme, dan Mauboussin. Hasil penelitian ini ditemukan sebanyak 32 gaya bahasa dalam 12 data iklan parfum Perancis. Gaya bahasa yang ditemukan adalah gaya bahasa metafora memperdalam pemahaman dan emosional bagi pembaca, hiperbol makna yang ingin disampaikan menjadi lebih menonjol dan menarik perhatian pembaca, personifikasi produk parfum menjadi lebih dekat dengan kehidupan, dan epitet menambah deskripsi serta membantu karakteristik pada parfum. Berkaitan dengan gaya bahasa yang ditemukan mempengaruhi makna denotasi dan konotasi pada iklan parfum Perancis. Dengan mempelajari Figure de Style dalam iklan parfum Perancis, pembelajar dapat mengetahui bagaimana makna iklan tersebut disampaikan dapat dipahami dengan baik melalui teori-teori figure de style.