PENGEMBANGAN MEDIA GAMBAR BERSERI UNTUK MENULIS TEKS CERITA FANTASI SISWA KELAS VII SMP DARUSSALAM KADEMANGAN KABUPATEN BLITAR

Diterbitkan: Apr 4, 2025

Abstrak:

The problem statements in this research are: 1) To identify the results of the development process and the quality of serial picture media for writing fantasy story texts among VII students of SMP Darussalam Kademangan, and 2) To determine the feasibility of the product, including its appeal in using serial picture media to support the learning of writing fantasy story texts among these students. This research is based on the 4D research model by Thiagarajan, Semmel (1974), which consists of four steps: (1) Define, (2) Design, (3) Development, and (4) Dissemination. The data collection techniques in this research include interview guidelines for teachers, distributing questionnaires, conducting observations, and administering tests. Questionnaires were distributed to media experts and material experts to obtain product validation feasibility scores, to practitioners to assess practicality, and to students to evaluate their interest levels. The results showed that material experts gave a score of 95.47%, media experts 87.5%, practitioners/teachers 87.5%, and students 91.05%. The conclusion indicates that the implementation of serial picture media for writing fantasy story texts falls under the "highly feasible" category and is suitable for practical application, by considering feedback and suggestions from respondents. The developed media is expected to serve as an alternative learning tool, particularly for teaching fantasy story writing to VII SMP students.

Rumusan masalah pada riset ini adalah 1) Mengetahui hasil proses pengembangan dan kualitas media gambar berseri untuk menulis teks cerita fantasi pada siswa kelas VII SMP Darussalam Kademangan?, 2) Bagaimana kelayakan produk meliputi aspek daya tarik dalam penggunaan media gambar berseri untuk mendukung pembelajaran menulis teks cerita fantasi pada siswa kelas VII SMP Darussalam Kademangan?. Dasar riset ini yaitu riset 4D oleh Thiagarajan, Semmel (1974) yang terdiri dari 4 langkah, yaitu (1) define, (2) design, (3) development, dan (4) dissaminate. Teknik pengambilan data pada riset ini adalah dengan pedoman wawancara pada guru, menyebar angket, observasi dan tes. Angket disebar kepada ahli media dan ahli materi untuk memperoleh nilai kelayakan validasi produk, kepada praktisi untuk memperoleh nilai kepraktisan, dan kepada siswa untuk memperoleh nilai kemenarikan siswa. Hasil yang diperoleh dari ahli materi mendapat skor 95,47%, dari ahli media 87,5%, dari praktisi/guru mendapat skor 87,5%, dan dari siswa mendapat skor 91,05%. Kesimpulan tersebut menjelaskan bahwa produk penerapan media gambar berseri untuk menulis teks cerita fantasi masuk pada kriteria “sangat layak” dengan tindak lanjut dapat diterapkan, dengan memerhatikan saran dan komentar dari responden. Media yang dikembangkan diharapkan dijadikan sebagai alternatif pembelajaran, khususnya materi menulis teks cerita fantasi pada siswa kelas VII.

Penulis:
1 . Hanim Latifah
2 . Lailiyatus Sa’diyah
3 . Agus Hermawan
4 . Saptono Hadi
Cara Mengutip
Latifah, H., Sa’diyah, L., Hermawan, A., & Hadi, S. (2025). PENGEMBANGAN MEDIA GAMBAR BERSERI UNTUK MENULIS TEKS CERITA FANTASI SISWA KELAS VII SMP DARUSSALAM KADEMANGAN KABUPATEN BLITAR. J-Simbol: Jurnal Magister Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 13(1, April), 139–153. Diambil dari https://jurnal.pbs.fkip.unila.ac.id/index.php/simbol/article/view/454