PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN CANVA PADA MATERI SURAT PRIBADI SISWA KELAS VII SMP NEGERI 1 ALASA TALUMOZOI
Abstract:
Learning media can be developed by utilizing information technology that is already qualified in helping the learning process, such as video-based learning media. The purpose of this research is to develop a learning video on personal letter material in grade VII junior high school that is valid, practical and effective. This type of research is research and development. The development model used is the ADDIE model which consists of five stages, namely Analysis (analysis), Planning (Design), Development (Development), Implementation (Implementation), and Evaluation (Evaluation). Based on the results of the research that has been done, the learning video has been tested valid and feasible by 95% material expert validators, 100% language expert validators, and 90.3% design expert validators. The effectiveness of learning media has also been tested very effective with the percentage of classical completeness reaching 96.3%. Based on the results of the above research, the learning video media on personal letter material in grade VII SMP that has been developed with the ADDIE model has met the expectations and objectives of the research.
Abstrak
Media pembelajaran dapat dikembangkan dengan memanfaatkan teknologi informasi yang sudah memenuhi syarat dalam membantu proses pembelajaran, seperti media pembelajaran berbasis video. Tujuan dari penelitian ini yaitu untuk mengembangkan video pembelajaran pada materi surat pribadi di kelas VII SMP yang valid, praktis dan efektif. Jenis penelitian ini adalah penelitian dan pengembangan (research and development). Model pengembangan yang digunakan adalah model ADDIE yang terdiri dari lima tahap yaitu Analisis (analysis), Perencanaan (Design), Pengembangan (Development), Implementasi (Implementation), dan Evaluasi (Evaluation). Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan, video pembelajaran telah teruji valid dan layak oleh validator ahli materi 95%, validator ahli bahasa 100%, dan validator ahli desain 90,3%. Efektivitas media pembelajaran juga telah teruji sangat efektif dengan persentase ketuntasan klasikal mencapai 96,3%. Berdasarkan hasil penelitian di atas, maka media video pembelajaran pada materi surat pribadi di kelas VII SMP yang telah dikembangkan dengan model ADDIE telah memenuhi harapan dan tujuan penelitian.